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La réforme liturgique du Métropolite Cyprien de Kiev, l'introduction du Typikon sabaïte dans l'office divin
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La réforme liturgique du Métropolite Cyprien de Kiev, l'introduction du Typikon sabaïte dans l'office divin
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Cyprian Tsamblak, born around 1330 in the region of Trnovo, was a disciple of Philotheos Kokkinos, Patriarch of Constantinople from 1353 to 1355, and from 1364 to 1376. Closely linked to this major figure of Byzantine hesychasm of the XIVth century, Cyprian lived on Mount Athos where he was initiated into heychast doctrine. He then became Metropolitan of Kiev and Lithuania (in 1375), and was finally enthroned Metropolitan of Kiev and all Rus', a see which he occupied, twice from 1381 to 1382, and from 1390 until his death in 1406. He imitated his master Philotheos, who canonised the neo-sabaïte ordo, which is at the origin of the actual \"Byzantine rite\". Thus, Cyprian began a major liturgical reform in Rus' at the end of the XIVth century. Until then, two Typika were used : the Typikon of the Great Church of Constantinople in cathedrals and parishes, and the Typikon of Patriarch Alexis the Studite, observed in monasteries. Cyprian tried to make liturgy uniform by operating a great synthesis through the introduction of the neo-sabaïte typikon, which had to be followed in both monasteries and secular churches. Our study is composed of three parts : the first present the life and work of Metropolitan Cyprian ; the second analyses the changes in the liturgy of the Russian Church at the end of the XIVth century ; and the third offers an evaluation of this liturgical reform in the light of the hesychast movement and attempts to define the liturgical theology of its author. Cyprien Tsamblak, né vers 1330 et originaire de la région de Trnovo fut le disciple de Philotée Kokkinos, patriarche de Constantinople de 1335 à 1355, puis de 1364 à 1376. Etroitement lié à cette grande figure de l'hésychasme byzantin du XIVe siècle, Cyprien fit un séjour à l'Athos où il fut ainsi initié à l'enseignement des moines hésychastes. Il devin par la suite métropolite de Kiev et de Lituanie (en 1375), avant d'être définitivement intronisé métropolite de Kiev et de toute la Russie, siège qu'il occupa à deux reprises de 1381 à 1382, puis de 1390 jusqu'à sa mort en 1406. Imitant son maître Philotée qui avait canonisé l'ordo-sabaïte, à l'origine de l'actuel rite byzantin, Cyprien entreprit une grande réforme liturgique en Russie à la fin du XIVe siècle. Jusqu'alors, deux Typika étaient en usage : le Typikon de la Grande Eglise de Constantinople dans les cathédrales et les églises paroissiales, et le Typikon du patriarche Alexis le Studite, observé dans les monastères. Cyprien s'efforça d'uniformiser la liturgie en opérant une grande synthèse consistant en l'introduction d'un seul et unique typikon néo-sabaïte observé à la fois dans les monastères et les églises séculières. La présente étude comprend trois parties : la première traite de la vie et de l'oeuvre du métropolite Cyprien ; la seconde analyse les changements opérés dans la liturgie de l'Eglise russe à la fin du XIVe siècle ; la troisième évalue l'enjeu de cette réforme liturgique à la lumière du mouvement hésychaste et tente d'esquisser la théologie liturgique de son auteur.
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2003
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