This HTML5 document contains 43 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
marcrelhttp://id.loc.gov/vocabulary/relators/
n22http://www.idref.fr/052595269/
n20http://www.idref.fr/03405510X/
n23http://www.idref.fr/052555968/
n2http://www.idref.fr/236133446/
n27http://www.idref.fr/027253139/
n26http://www.idref.fr/027777170/
dchttp://purl.org/dc/elements/1.1/
rdauhttp://rdaregistry.info/Elements/u/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n17http://www.idref.fr/031706460/
n19http://lexvo.org/id/iso639-3/
n29http://www.idref.fr/048919829/
n11http://www.idref.fr/032025602/
n8http://iflastandards.info/ns/isbd/terms/contentform/
rdachttp://rdaregistry.info/Elements/c/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n12http://www.idref.fr/029011809/
n28http://www.idref.fr/160636469/
frbrhttp://purl.org/vocab/frbr/core#
n16http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/
n25http://www.idref.fr/026403145/
n7http://iflastandards.info/ns/isbd/elements/
n13http://www.idref.fr/06968622X/
n21http://www.idref.fr/11444210X/
rdawhttp://rdaregistry.info/Elements/w/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n24http://www.idref.fr/027690512/
n6http://www.idref.fr/032668333/
Subject Item
n2:id
rdf:type
frbr:Work rdac:C10001
marcrel:ths
n13:id n17:id n21:id n22:id n29:id
marcrel:aut
n28:id
skos:altLabel
Consumer Law sanctions
dc:subject
Intérêt collectif Réparation (droit) Effectivité et validité du droit Consommateurs -- Protection -- Droit Action de groupe Amende administrative Autonomie du droit pénal Dépénalisation Matière pénale Cessation de l'illicite Droit de la consommation Sanctions administratives Peine privée Thèses et écrits académiques Peines privées Défense de l'intérêt collectif des consommateurs
skos:prefLabel
Les sanctions en droit de la consommation
dcterms:language
n19:fra
dcterms:subject
n11:id n12:id n20:id n24:id n26:id n27:id
dc:title
Les sanctions en droit de la consommation
marcrel:dgg
n25:id
marcrel:opn
n6:id n23:id
skos:note
Multiple sanctions respond to violations of consumer law. These sanctions are perceived as essential tools for the respect of this right. However, their proliferation and their derogatory nature from ordinary law are frequently denounced. Over-criminalisation, primacy over bad faith on the part of consumers, automaticity, intrusion by the judge into the contractual sphere, would achieve their legitimacy. The instrumentalization of sanctions would lead to their confusion and general distortion. The criminalisation of civil sanctions and the trivialisation of criminal sanctions are particularly criticised. But is this double movement systematic ? This work aims to provide a more nuanced response. Abstracting from the protection offered to consumers requires certain adjustments. Understanding the essence of sanctions then becomes necessary in order to identify those that participate in a misuse. Some sanctions will thus be rehabilitated. Others, on the other hand, will be condemned. After having measured the misuse of consumer law sanctions, it was essential to put them in order. Many proposals were then formulated, so that the effectiveness of consumer law could be better ensured. De multiples sanctions répondent à la violation du droit de la consommation. Ces sanctions sont perçues comme des outils indispensables au respect de ce droit. Leur prolifération ainsi que leur caractère dérogatoire au droit commun sont pourtant fréquemment dénoncés. Surpénalisation, prime à la mauvaise foi des consommateurs, automaticité, intrusion du juge dans la sphère contractuelle, atteindraient leur légitimité. L’instrumentalisation des sanctions provoquerait leur confusion et leur dénaturation généralisée. La pénalisation des sanctions civiles et la banalisation des sanctions pénales sont particulièrement critiquées. Mais ce double mouvement est-il systématique ? Ce travail entend apporter une réponse plus nuancée. L’abstraction de la protection offerte aux consommateurs exige certains aménagements. Saisir l’essence des sanctions devient alors nécessaire afin identifier celles qui participent d’un dévoiement. Certaines sanctions seront ainsi réhabilitées. D’autres, à l’inverse, seront condamnées. Après avoir mesuré le dévoiement des sanctions du droit de la consommation, une remise en ordre s’est avérée indispensable. Diverses propositions ont ainsi été formulées, dans une quête constante d’équilibre entre efficacité et validité, afin que l’effectivité du droit de la consommation soit elle-même mieux assurée.
dc:type
Text
n7:P1001
n8:T1009
rdaw:P10219
2018
rdau:P60049
n16:1020