. "Enfants handicap\u00E9s mentaux" . . . "Text" . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . "Une construction de la parentalit\u00E9 d'enfant handicap\u00E9 par un engagement militant, quand un imaginaire associatif devient fondateur d'une identit\u00E9 parentale" . . "Se construire parent d'enfant handicap\u00E9 mental, significations imaginaires sociales et subjectives" . "How to build itself as a parent of a mental handicapped child Imaginary, social and subjective significations" . "The handicap challenges the parental project in its psychic and social dimensions: the continuity of oneself through his/her child is largely thwarted: the narcissistic benefits of the parenthood are not met, and the expected change of status of a social advancement reverses in social decline. The parent then starts a deep psychic and social reshuffling. A self- image and an identity are to be rebuilt, to try to mobilize a prominent social signification: a good parent responsible for his child. It is at the heart of the subject, its history, its identifications, the psychic, representative and emotional conflict, towards the non-desired object that the parent tries to build this good parent who takes care of his handicapped child. The analysis concerns, at first, associations which were created in the middle of the last century and which then merged in an important federation of associations managing establishments for the mentally handicapped, the UNAPEI. These associations were the melting pot of the construction of a collective identity. One sees, through a socio-historical analysis, the signification of the good parent loving his child will constitute an helpful and salutary image for the stripped parent. In a second time, the analysis of individual interviews highlights how the figure of a good social parent, loving and responsible which weaves the now dominant imaginary significance allows the parent, to find a way to rebuild itself in a possible conflict which does not assign him to a non-desired, a rejected or an impossible to invest in parenthood." . "Se construire parent d'enfant handicap\u00E9 mental, significations imaginaires sociales et subjectives" . "Parents d'enfants handicap\u00E9s" . . . "Le handicap remet en cause le projet parental dans ses dimensions psychique et sociale : la continuit\u00E9 de soi \u00E0 travers son enfant est largement contrari\u00E9e : les b\u00E9n\u00E9fices narcissiques de la parentalit\u00E9 ne sont pas au rendez-vous, et le changement de statut attendu d'une promotion sociale s'inverse en d\u00E9valorisation sociale. Le parent entame alors un profond remaniement psychique et social. Une image de soi et une identit\u00E9 sont \u00E0 reconstruire, pour tenter de mobiliser une signification sociale pr\u00E9pond\u00E9rante : celle du bon parent responsable de son enfant. C'est au coeur du sujet, de son histoire, de ses identifications, de la conflictualit\u00E9 psychique, repr\u00E9sentative et affective, \u00E0 l'\u00E9gard de l'objet non d\u00E9sir\u00E9 que le parent tente de construire ce bon parent qui prend soin de son enfant handicap\u00E9. L'analyse concerne, dans un l' temps, les associations qui furent cr\u00E9\u00E9es au milieu du si\u00E8cle dernier et qui se sont ensuite regroup\u00E9es dans une importante f\u00E9d\u00E9ration d'associations gestionnaires d'\u00E9tablissements pour personnes handicap\u00E9es mentales, l'UNAPEI. Ces associations ont \u00E9t\u00E9 le creuset de la construction d'une identit\u00E9 collective. On y voit, \u00E0 travers une analyse socio- historique, les significations du bon parent aimant son enfant se constituer comme recours en une figure sollicitante pour le parent d\u00E9muni. Dans un second temps, l'analyse d'entretiens individuels met en lumi\u00E8re comment la figure du bon parent social, aimant et responsable qui tisse la signification imaginaire devenue dominante permet au parent, de trouver \u00E0 se construire dans une possible conflictualit\u00E9 qui ne l'assigne pas \u00E0 une parentalit\u00E9 non d\u00E9sir\u00E9e, rejet\u00E9e ou impossible \u00E0 investir." . "2015" . "R\u00F4le parental" . . . . . "Handicap -- Dans les repr\u00E9sentations sociales" . . . . . . . "Identit\u00E9 collective" .