. "Well-being and malaise at work for scientific occupations, the case of CEA" . "Travail intellectuel" . "Mal-\u00CAtre au travail" . . . "Workplace well-being and malaise are current concepts that overlap many models and theories from various disciplines and epistemologies. The relevance of these models can be questioned in order to understand the relationship to work of intellectual professions, of expertise activities or knowledge workers.Starting from a synthesis of existing literature on these topics, this thesis studies the relationship to work for natural sciences laboratory occupations. This work is a qualitative, comprehensive and interpretative approach, based on a Commissariat \u00E0 l\u2019\u00C9nergie Atomique et aux \u00C9nergies Alternatives (CEA) four laboratories embedded and cross-cases studies.This research shows that different statuses present in the laboratories share the same commitment and well-being drivers but have different malaise factors. In addition, they all have some kind of \u201Cambiguous relationship with work\u201D, simultaneous combination of well-being and malaise, which requires to rethink the relationship between well-being and malaise at work." . "Travailleurs de la connaissance" . . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . "M\u00E9tiers de laboratoire" . . . . "Satisfaction au travail" . . . . . . "Text" . . . "Stress li\u00E9 au travail" . "Scientifiques -- Conditions de travail" . "Bien-\u00EAtre et mal-\u00EAtre au travail dans les m\u00E9tiers scientifiques, le cas du CEA" . . "Bien-\u00EAtre -- Milieu de travail" . "Bien-\u00EAtre et mal-\u00EAtre au travail dans les m\u00E9tiers scientifiques, le cas du CEA" . . "Commissariat \u00E0 l'\u00E9nergie atomique et aux \u00E9nergies alternatives" . "Bien-\u00CAtre au travail" . . . . "Le bien-\u00EAtre et le mal-\u00EAtre au travail sont des concepts d\u2019actualit\u00E9, qui recoupent de nombreux mod\u00E8les et th\u00E9ories issus de disciplines et d\u2019\u00E9pist\u00E9mologies diff\u00E9rentes. On peut questionner la pertinence de ces mod\u00E8les pour comprendre le rapport au travail de professions intellectuelles, d\u2019activit\u00E9s d\u2019expertises ou de travailleurs de la connaissance. En partant d\u2019une synth\u00E8se des litt\u00E9ratures qui existent sur ces sujets, cette th\u00E8se \u00E9tudie le rapport au travail des m\u00E9tiers de laboratoire en sciences dures. Ce travail est une d\u00E9marche qualitative, compr\u00E9hensive et interpr\u00E9tativiste, bas\u00E9e sur l\u2019\u00E9tude de cas multiples ench\u00E2ss\u00E9s de quatre laboratoires du Commissariat \u00E0 l\u2019\u00C9nergie Atomique et aux \u00C9nergies Alternatives (CEA). Cette recherche montre que les diff\u00E9rents statuts pr\u00E9sents dans les laboratoires partagent les m\u00EAmes sources d\u2019engagement et de bien-\u00EAtre mais ont des facteurs de mal-\u00EAtre diff\u00E9rents. De plus, ils pr\u00E9sentent tous des \u00AB rapports ambigus au travail \u00BB, conjonction simultan\u00E9e de bien-\u00EAtre et de mal-\u00EAtre, qui obligent \u00E0 repenser l\u2019articulation entre bien-\u00EAtre et mal-\u00EAtre au travail." . . . "2015" . . "Chercheurs -- Conditions de travail" . "Travail -- Aspect psychologique" . . . .