. . . "Text" . "2009" . "Relations internationales -- 2001-...." . . "The Emergeace of a New Orientalism, analyses the post-Cold War appearance of a nea-culturalist discourse based upon critics of Islam, particularly Political Islam. The end of the bipolar moment and the convergence of incidental and long-term fact, have led to the substitution of the lslamic Orient in the place of the Soviet East. Islam, in the new discourse, has become epitome of the Other. From American and European perspectives, in contexts of low intensity conflicts and globalisation Islam has become an essential part of identity building processes. lndividuals and group' have been propagating and upholding, consciou.ly and not, a narrative of Islam that serves ideological, political or professional agendas. This narrative renews some premises inherited from classical orientalism, combined with a pro-democracy stand and the support of humanitarian interventionism. The New Orientalism synthesizes complex issues rightly or wrongly associated with IsIam though perennial anthropological and religious lenses. It manufactures certainty through the idea that Muslims, and a fortiori Islamic militants, are culturally predictable. The goal of the study is both to identify and understand the motives that inspire groups or individuals to support and propagate this narrative, and to highlight the existence of an influential intellectual trend." . . . . . . "France" . "Orientalisme" . . . "\u00C9tats-Unis" . "Islam -- Appr\u00E9ciation -- Occident -- 1990-2020" . "Islam -- Dans les repr\u00E9sentations sociales -- Occident -- 1990-2020" . "Discours" . . . "Visages et rivages d'un nouvel Orientalisme, d\u00E9cryptage des discours et r\u00E9seaux de l'anti-islamisme contemporain" . . "Islamisme" . "Visages et rivages d'un nouvel Orientalisme, d\u00E9cryptage des discours et r\u00E9seaux de l'anti-islamisme contemporain" . . . "Identit\u00E9" . . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . "R\u00E9seaux" . . . "Intellectuels -- Occident -- 1990-2020" . "Champs intellectuels" . "The Emergence of a New Orientalism, decoding the modem criticism of political Islam" . "Ce travail traite de l'\u00E9mergence d'un discours n\u00E9o-culturaliste dans la p\u00E9riode post-Guerre Froide, articul\u00E9 autour critique du fait musulman, et plus particuli\u00E8rement des militances islamiques. L'\u00E9puisement de la bipolarit\u00E9, ainsi que la convergence de facteurs contingents et de plus longue dur\u00E9e, ont progressivement contribu\u00E9 \u00E0 substituer \u00E0 un Est sovi\u00E9tique un Orient \u00AB islamiste \u00BB comme la figure de l'alt\u00E9rit\u00E9. Dans un contexte de menaces fluides et globalis\u00E9es, l'islamiste est int\u00E9gr\u00E9e, par un certain nombre d'acteurs individuels ou collectifs, \u00E0 diff\u00E9rents processus d'identification. Se construit, en Europe et aux \u00C9tats-Unis, autour de diverses strat\u00E9gies de positionnement intellectuel, professionnel ou encore id\u00E9ologique, un r\u00E9cit renouvelant des pr\u00E9misses de l'orientalisme classique, int\u00E9gr\u00E9es aux discours de la d\u00E9fense des valeurs d\u00E9mocratiques et de l'interventionnisme humanitaire. Cette narration stabilise autour d'invariants anthropologiques culturels les interactions entre nos occidentalit\u00E9s et leurs islamit\u00E9s, en enferrant les faits et les acteurs du champ islamique dans un mod\u00E8le d'explication universel et polyvalent. L'objectif de ce travail est \u00E0 la fois d'identifier et comprendre les motifs des individus ou groupes qui produisent ou relaient cette mani\u00E8re de raconter \u00AB l'islamisme \u00BB, et de mettre \u00E9vidence l\u2019existence d'un courant interpr\u00E9tatif transnational et transpolitique structur\u00E9." . "Orient et Occident -- 1990-2020" .