"Philosophie -- Chine -- 221 av. J.-C.-960" . . "Guo, Xiang (0252?-0312) " . "2010" . "Text" . . . . . . . "Civilisation -- Chine -- 221 av. J.-C.-960" . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . . . . "Le wuwei \u7121\u70BA chez Guo Xiang, origines, \u00E9volution et apog\u00E9e" . . . "Le wuwei \u7121\u70BA chez Guo Xiang, origines, \u00E9volution et apog\u00E9e" . "Wuwei \u7121\u70BA in Guo Xiang, origins, evolution and culmination" . . "The continual archeological excavation in mainland China in terms of textual materials (on oracle bone, on bronze, on silk or on bamboo) ever since the end of the 19th century clarified and thereby modified to a considerable extent the writings of contemporary scholarship in the field of classical Chinese intellectual history. The present study, based on the unearthed silk manuscript of Mawangdui \u99AC\u738B\u5806 (Hunan Province, 1973) - the Huang-Lao boshu \u9EC3\u8001\u5E1B\u66F8 (or Huangdi sijing\u9EC3\u5E1D\u56DB\u7D93, probably composed during the late Zhanguo period between 309-221 B.C.) - as well as four other important received Huang-Lao texts of the pre-Qin or/and the early Han period, including the Guanzi, the Zhuangzi, the L\u00FCshi chunqiu and the Huainanzi, enables us to reconstruct a few strong connections between the political Huang-Lao thought and the metaphysics of Guo Xiang \u90ED\u8C61 (252?-312) as seen in the evolution of the then extremely pervasive notion of wuwei." . "Les fouilles arch\u00E9ologiques ininterrompues en Chine continentale, en termes de mat\u00E9riaux textuels (sur os oraculaires, bronze, soie ou fiches de bambou) depuis la fin du XIXe si\u00E8cle, ont clarifi\u00E9 et, de ce fait, modifi\u00E9 dans une large mesure les travaux des chercheurs contemporains dans le domaine de l\u2019histoire intellectuelle classique chinoise. La pr\u00E9sente \u00E9tude, bas\u00E9e sur le manuscrit sur soie mis au jour par l\u2019arch\u00E9ologie \u00E0 Mawangdui\u99AC\u738B\u5806 (province du Hunan, 1973) \u2013 le Huang-Lao boshu \u9EC3\u8001\u5E1B\u66F8 (ou Huangdi sijing\u9EC3\u5E1D\u56DB\u7D93, probablement compos\u00E9 durant la derni\u00E8re p\u00E9riode des Royaumes combattants, 309-221 av. J.-C.) \u2013, ainsi que quatre autres textes Huang-Lao importants de la p\u00E9riode pr\u00E9-Qin ou/et des Han occidentaux, incluant le Guanzi, le Zhuangzi, le L\u00FCshi chunqiu et le Huainanzi, nous permet de reconstruire des liens solides entre la pens\u00E9e politique Huang-Lao et la m\u00E9taphysique de Guo Xiang \u90ED\u8C61 (252?-312), comme on l\u2019observe dans l\u2019\u00E9volution de la notion, autrefois extr\u00EAmement r\u00E9pandue, de wuwei." .