. "2004" . . . "Gestes" . . "[R\u00E9sum\u00E9 en anglais]This study attempted to characterize, describe and establish a process of design and realization of expressive bi-manual digital musical instruments, which implies specific techniques and motor behaviour. The model of design establishes is based on knowledge relating to the sound synthesis and its control, to sensory perception and to motor activity. A first part evokes all the considerations necessary to take into account in this study, and to establish a design model. A second part describes realisations, which illustrate the concepts developed in the first part. These realisations are musical instruments which are not suppose to imitate the physical structure of an acoustic instrument, but to provide an innovative way of gestural control. In the third part the evaluation of these instruments in a musical form then in a form more adapted to the context of a research laboratory is considered." . "Contr\u00F4les gestuels bi-manuels de processus sonores" . "[R\u00E9sum\u00E9 en fran\u00E7ais]Cette \u00E9tude s'est attach\u00E9e \u00E0 \u00E9tablir un processus de conception et de r\u00E9alisation d'instruments de musique num\u00E9rique expressifs bi-manuels, ce qui implique des techniques et des comportements moteurs particuliers. Le mod\u00E8le de conception \u00E9tabli s'appuie sur des connaissances relatives \u00E0 la synth\u00E8se sonore et \u00E0 son contr\u00F4le, \u00E0 la perception sensorielle et \u00E0 l'action motrice. Une premi\u00E8re partie \u00E9voque toutes les consid\u00E9rations n\u00E9cessaires \u00E0 prendre en compte afin d'\u00E9tablir un mod\u00E8le de conception. Une seconde partie d\u00E9crit des r\u00E9alisations qui illustrent les concepts pr\u00E9c\u00E9demment d\u00E9velopp\u00E9s. Ces r\u00E9alisations sont des instruments de musique num\u00E9riques qui n'ont pas pour but d'imiter la structure physique d'un instrument acoustique, mais au contraire d'avoir une d\u00E9marche novatrice du contr\u00F4le gestuel. Une troisi\u00E8me partie s'int\u00E9resse ensuite \u00E0 l'\u00E9valuation de ces instruments sous une forme musicale puis sous une forme plus adapt\u00E9e au contexte d'un laboratoire de recherche." . "Contr\u00F4les gestuels bi-manuels de processus sonores" . . . . "Text" . "Bi-manual gestural control of sound processes" . . "Perception auditive" . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . . . "Synth\u00E8se sonore" . "Instruments de musique \u00E9lectroniques" . . . .