"La beaut\u00E9 selon saint Augustin" . . . . "Beau (esth\u00E9tique)" . . . . . "My purpose is to do a synoptic analysis of the Augustinian theory of beauty, and therefore answer the abrupt question in book 4 of the confessions: \\\"quid est pulchritudo?\\\". After a short study of the treatise de pulchro et apto initiating the Augustinian thought on the subject (chapter i), followed by a necessary search for the meaning of three key-synonymous terms (species, forma, decor decus) within the semantic field covered by the referential word pulchritudo (chapter ii ), we proceed both analogically and anagogically. Starting from the study of the definitions, or at least of the criteria, that leads us to the understanding of the uery nature of sensible beauty (chapter iii), we establish whether it is possible to transfer them into the field of the intelligible that includes the soul, and especially to apply them to man , this mixture of sensible and intelligible (chapter iv). This will lead us to the very principle whence all created beauty is drawn: god who will successively be considered in his trinitarian structure (chapter v) and according to the forma given to him by the son (chapter vi). We make finally ours the problem that the Augustinian text raised prior to the initial question : \\\"num amamus aliquid nisi pulchrum\\\" (chapter vii)." . . "1995" . "Esth\u00E9tique et religion -- Doctrines religieuses -- 30-600 (\u00C9glise primitive)" . . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . "De pulchro et apto, du beau selon saint Augustin" . . "Text" . "De pulchro et apto, du beau selon saint Augustin" . . . . "Augustin (saint) (saint) (0354-0430) -- Esth\u00E9tique" . "De pulchro et apto. Saint Augustine\u2019s theory of beauty" . "Il s'agit d'examiner synoptiquement la th\u00E9orie augustinienne du beau, et donc de r\u00E9pondre \u00E0 la question abrupte du livre IV des confessions : \\\"quid est puchritudo\\\"? Apr\u00E8s une br\u00E8ve analyse du trait\u00E9 de pulchro et apto, qui amorce la r\u00E9flexion d'Augustin sur ce sujet (chap. I), et apr\u00E8s un n\u00E9cessaire d\u00E9tour par l'\u00E9tude s\u00E9mantique de trois synonymes-clefs du vocable g\u00E9n\u00E9rique de r\u00E9f\u00E9rence pulchritudo, \u00E0 savoir species, forma, decor ou decus (chap. II), nous suivons une d\u00E9marche \u00E0 la fois analogique et anagogique : partant de l'\u00E9tude des d\u00E9finitions, tout au moins des crit\u00E8res, qui permettent de saisir l'essence de la beaut\u00E9 sensible (chap. III), nous examinons ensuite la possibilit\u00E9 de leur transposition dans le domaine intelligible, auquel appartient l'\u00E2me, et, plus particuli\u00E8rement, de leur application \u00E0 cet hybride de sensible et d'intelligible qu'est l'homme (chap. IV), pour nous \u00E9lever au principe m\u00EAme d'o\u00F9 participe toute beaut\u00E9 cr\u00E9\u00E9e : dieu, que nous consid\u00E9rons successivement en sa structure trinitaire (chap. V), et en la forme que lui donne le fils en son incarnation et sa r\u00E9surrection (chap. VI). Enfin nous reprenons l'interrogation qui, dans le texte d'Augustin, pr\u00E9c\u00E9dait imm\u00E9diatement la question initiale : \\\"num amamus aliquid nisi pulchrum?\\\" (chap. VII)." . "Esth\u00E9tique antique" . .