. "Liant m\u00E9tallique" . . "The frequency of maintenance operations during the excavation of the ground by the tunnel boring machines (TBM) is problematic for civil engineering companies. These maintenance operations provoke expensive timeouts and they bring in excavation operators in risky hyperbaric work conditions. One of the reasons which leads to the numerous human interventions for the maintenance is the damage of drag bits located on the cutting wheel of the TBM. These drag bits undergo wear due to the abrasiveness of the various media they meet. The purpose of this thesis is to contribute to increase by 20 % at least the lifetime of the materials of the dag bits, in order to reduce the various maintenance operations which expose the operators to important risks. To achieve this goal, the investigations led in this work concerned several axes. At first, an expertise is led to identify the wear modes prevailing on the carbide inserts located on the drag bits; then, new materials with enhanced mechanical properties and optimized microstructures, developed in the framework of the European project NeTTUN, are characterized on representative lab testing devices. These tests allowed us to understand well the wear mechanisms of the newly developed grades of tungsten carbides. The results of this work can lead to new strategies for the selection of materials to reinforce the drag bits." . "Insert" . "Mat\u00E9riau dur" . "Abrasion" . . . . "Carbure de tungst\u00E8ne" . "Dents de tunnelier" . "Durabilit\u00E9 tribologique de mat\u00E9riaux pour insert de dents de tunnelier" . "Durabilit\u00E9 tribologique de mat\u00E9riaux pour insert de dents de tunnelier" . . . . "Frittage" . . . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . "Cobalt" . . "Tunnels -- Conception et construction" . "Usure (m\u00E9canique)" . "Increased cutter tools lifetime for tunneling, tribological durability of WC carbide inserts used on TBM's drag bits" . . . "Text" . . . "2015" . . . "La fr\u00E9quence des op\u00E9rations de maintenance lors de l\u2019excavation du sol par les tunneliers est probl\u00E9matique pour les entreprises de travaux publics. Ces op\u00E9rations de maintenance engendrent des temps morts on\u00E9reux et n\u00E9cessitent l'intervention d'op\u00E9rateurs dans des conditions de travail hyperbares. Une des raisons aux nombreuses interventions humaines pour la maintenance est l\u2019endommagement des outils racleurs du sol excav\u00E9 (dents) qui sont plac\u00E9s sur la t\u00EAte du tunnelier. Ces outils sont sujets \u00E0 l\u2019usure compte tenu de l\u2019abrasivit\u00E9 des diff\u00E9rents milieux qu\u2019ils rencontrent. Le but de cette th\u00E8se est de contribuer \u00E0 augmenter d\u2019au moins 20% la dur\u00E9e de vie des mat\u00E9riaux constitutifs de ces outils, afin de r\u00E9duire les diff\u00E9rentes op\u00E9rations de maintenance qui exposent les op\u00E9rateurs \u00E0 des risques importants. Pour atteindre cet objectif, les investigations men\u00E9es dans ce travail ont port\u00E9 sur plusieurs axes. Dans un premier temps, une expertise est men\u00E9e pour identifier les modes d\u2019endommagement pr\u00E9dominants sur les inserts \u00E0 base de carbure de tungst\u00E8ne plac\u00E9s sur les dents ; ensuite, de nouveaux mat\u00E9riaux avec des propri\u00E9t\u00E9s m\u00E9caniques et des microstructures optimis\u00E9es, d\u00E9velopp\u00E9s dans le cadre du projet europ\u00E9en NeTTUN, sont caract\u00E9ris\u00E9s sur des bancs d\u2019essais repr\u00E9sentatifs. Ces essais ont permis de bien comprendre les m\u00E9canismes d\u2019usure des nouveaux mat\u00E9riaux \u00E0 base de carbure de tungst\u00E8ne. Les r\u00E9sultats de ce travail peuvent ensuite donner lieu \u00E0 de nouvelles orientations en mati\u00E8re de choix de mat\u00E9riaux pour renforcer les dents de tunnelier." . . "Nickel" .