. "Plasticit\u00E9" . . . "During tube hydroforming, necking, bursting, and wrinkling instabilities may occur. For the avoidance of theses failure modes, the bifurcation analysis is often used. In instance, for necking prediction, analytical and simplified criteria could be deduced from the bifurcation formulation for long tubes. But, for some industrial cases, the prediction of critical necking state given by theses criteria is not realistic. This is due to the fact that, theses criteria do not take into account the geomtrical changes of the tube, which are due to the curvature change. For these purpose, a new diffuse necking criteria is proposed including geometric effects in the prediction. on the other hand, for the local necking prediction, the Hill's criterion is not accurate for short tubes, due to the biaxial stretching. As an alternative, a local necking criterion based on a modified Hill's assumption for localized necking is proposed. The numerical calculations carried out for different tube dimensions, explains the geometrical effects on the localization of deformations for pressurized tubes, and improves the accuracy of the proposed criteria. In a collaboration with ARCELOR, the new criteria formulated are compared with experimental cases, and showed a good accuracy." . . "\u00C9l\u00E9ments finis, M\u00E9thode des" . . . "Pendant l'hydroformage des tubes, certaines instabilit\u00E9s plastiques peuvent \u00EAtre rencontr\u00E9es, principalement : la striction, et le flambage. Afin d'\u00E9viter ces instabilit\u00E9s, il faut formuler des outils analytiques ou num\u00E9riques qui permettent leur pr\u00E9diction. La th\u00E9orie de la bifurcation du champs de vitesse est souvent utilis\u00E9e pour la pr\u00E9diction des instabilit\u00E9s plastiques. A partir de la formulation du probl\u00E8me de bifurcation, on peut d\u00E9velopper des outils num\u00E9riques qui permettent de pr\u00E9dire les instabilit\u00E9s sous un chargement complexe. D'autre part, on peut en d\u00E9duire des crit\u00E8res analytiques de striction diffuse pour l'hydroformage des tubes longs. Pour certains cas industriels, les crit\u00E8res analytiques simplifi\u00E9s ne donnent pas des pr\u00E9dictions raisonnables, parce qu'ils ne tiennent pas compte de la non-lin\u00E9arit\u00E9 g\u00E9om\u00E9trique qui accompagne la d\u00E9formation des tubes pendant l'op\u00E9ration.Pour cette raison, on a d\u00E9velopp\u00E9 un crit\u00E8re qui permet de tenir compte de ces changements g\u00E9om\u00E9triques afin d'am\u00E9liorer la pr\u00E9diction. Ce crit\u00E8re permet de pr\u00E9dire l'\u00E9clatement \u00E0 la suite d'une striction sous un pilotage en pression. De plus, un crit\u00E8re de striction localis\u00E9 pour les tubes pressuris\u00E9s a \u00E9t\u00E9 d\u00E9velopp\u00E9, pour la pr\u00E9diction des limites de formage dans le cas d'un pilotage en volume. L'\u00E9tude th\u00E9orique a \u00E9t\u00E9 confront\u00E9e \u00E0 des essais exp\u00E9rimentaux r\u00E9alis\u00E9s par ARCELOR. La confrontation calculs-exp\u00E9riences a permis une validation des crit\u00E8res, et une explication du ph\u00E9nom\u00E8ne de la localisation des d\u00E9formations dans les tubes minces pressuris\u00E9s." . . "Flambage (m\u00E9canique)" . "Text" . . . "2005" . . "Pr\u00E9diction des instabilit\u00E9s au cours de l'hydroformage des tubes" . "Pr\u00E9diction des instabilit\u00E9s au cours de l'hydroformage des tubes" . . . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . . "Effet de striction (physique)" . .