"Italie" . . "Quia amore langueo tconography of escstasy, mystic of image and theology of beauty. Spain, Flanders, France, Italy. End 15th century - end 17th century" . "Through the european painting (Spain, Flanders, France, Italy) from the end of the 15th to the end of the 17th, and an iconographical analysis of the saints, specially of st Etienne, Magdalena, Th\u00E9r\u00E8se d'Avila, we wonder about the ability of representation of image regarding an ineffable experience such as ecstasy, and from beyond, about the ability of ravishment of the image itself. Besides, we base also on mystical writings in relation to an ecstasy happened in front of a picture, refering to a larger historical corpus (st Francis of Assisi's works being necessary for our subject). Mondering about the mighty of ravishment in ecstasy, we come to this conclusion : it is not the picture itself wich ravishes, it is the beauty of the image wich acts. Beauty of frames, beauty of theme or the both of them." . "Symbolisme chr\u00E9tien -- 17e si\u00E8cle" . "France" . "Francois d'assise" . "Symbolisme chr\u00E9tien -- 16e si\u00E8cle" . "Sciences des religions" . "Extase mystique" . "A travers la peinture europ\u00E9enne (Espagne, Flandre, France, Italie de la fin 15e jusqu'\u00E0 la fin 17e, et une analyse iconographique des saints, particuli\u00E8rement de st Etienne, Marie Madeleine et Th\u00E9r\u00E8se d'Avila, nous nous interrogerons sur le pouvoir de repr\u00E9sentation de l'image face a une exp\u00E9rience ineffable : l'extase, et au del\u00E0, sur la puissance de ravissement de l'image elle m\u00EAme. Pour se faire, nous nous appuierons aussi sur les r\u00E9cits mystiques relatant une extase survenue devant une image, nous r\u00E9f\u00E9rant \u00E0 un plus large corpus historique (les r\u00E9cits de st Francois d'Assise \u00E9tant essentiels a notre propos). Nous interrogeant donc sur la puissance de ravissement de l'extase nous sommes arriv\u00E9s \u00E0 la conclusion suivante : ce n'est pas l'image en elle-m\u00EAme qui ravit, c'est la beaut\u00E9de l'image qui agit. Beaut\u00E9 des formes, beaut\u00E9 du sujet ou des deux." . . . . . . "Christianisme antique et medieval" . "Espagne" . "Extase -- Dans l'art" . . "1994" . "Quia amore langueo, iconographie de l'extase, mystique de l'image et th\u00E9ologie de la beaut\u00E9, Espagne, Flandre, France, Italie, fin 15e si\u00E8cle - fin 17e si\u00E8cle" . "Text" . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . "Quia amore langueo, iconographie de l'extase, mystique de l'image et th\u00E9ologie de la beaut\u00E9, Espagne, Flandre, France, Italie, fin 15e si\u00E8cle - fin 17e si\u00E8cle" . . . "Christianisme medieval" . "Beaute" . . . . . "Image" .