. . "Repr\u00E9sentations sociales -- France" . . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . . "Beaux-parents" . . "La relation beau-parent bel-enfant dans les familles recompos\u00E9es, des repr\u00E9sentations communes aux trajectoires identitaires" . "One of the most important contempory mutations in the family, is the increasing number of children living with one parent and his new mate, i.e., in stepfamilies. This work falls into three parts : the state of current research and theory on stepfamilies, and two empirical surveys. The first part deals with the evolution of the research on stepfamilies from 1987 to 1997. Everywhere a more dynamic approach to this phenomenon has prevailed. American researchers have been studying the effects of family structures. As for French sociologists, they mainly focus on the elusive social norms and behavioral caste differences in stepfamilies. Further more, sociologists have started collaborating with anthropologists on the various forms of kinship, and the norm of exclusive parenthood which characterizes western culture. The second part is about popular stereotypes on stepparents. Traditional literature has always presented us with the stories of wicked stepfathers and stepmothers, while nowadays popular books, children literature, and the media, show a positive image of and even glorify the new \\\"tribes.\\\" the third part examines the result of a survey conducted with sixty parents and children involved in stepfamilies. The data suggest that the stepfather only plays a secondary role in the education of the children. The protagonists'background shapes the relationship between stepparent and stepchild which is tighly related to the other relationships within the family network, and above all to the mother-child bond. The interviewed stepchildren seem not to conform to the social pattern of the new extended network. Their halfsiblings are their true brothers, but, contrarily to what the new myths would have us believe, neither their stepparent, nor their stepsiblings belong to their own family. The stepfamilies where coparenting is the rule are scarce. Most of them seem to be mother-centered, as it is usually the norm in the single- parent family." . "1998" . "La relation beau-parent bel-enfant dans les familles recompos\u00E9es, des repr\u00E9sentations communes aux trajectoires identitaires" . "Ce travail est compos\u00E9 de trois parties : un \u00E9tat de la question et deux enqu\u00EAtes empiriques. La premi\u00E8re partie analyse l'\u00E9volution de la recherche sur les familles recompos\u00E9es de 1987 \u00E0 1997. Dans tous les pays s'est impos\u00E9e une approche plus dynamique du ph\u00E9nom\u00E8ne des recompositions. Les Etats-Unis restent marques par une perspective d'\u00E9valuation compar\u00E9e. Les recherches fran\u00E7aises portent principalement sur les incertitudes normatives et les diff\u00E9rences sociales dans les comportements. Au del\u00E0, un dialogue s'est engag\u00E9 entre sociologie et anthropologie sur les syst\u00E8mes de parente, leur diversit\u00E9, et la norme d'exclusivit\u00E9 qui s'est impos\u00E9e dans la culture occidentale. La deuxi\u00E8me partie est constitu\u00E9e par une enqu\u00EAte sur les repr\u00E9sentations communes \u00E0 propos du beau-parent. Alors que la litt\u00E9rature traditionnelle est hant\u00E9e par les figures du par\u00E2tre et de la mar\u00E2tre, depuis une quinzaine d'ann\u00E9es, la litt\u00E9rature de jeunesse, les m\u00E9dias et les livres grand public en offrent une image positive et c\u00E9l\u00E8brent les nouvelles \\\"tribus\\\". La troisi\u00E8me partie rend compte d'une enqu\u00EAte par entretiens aupr\u00E8s de 60 acteurs de recompositions familiales. Les donn\u00E9es obtenues confirment que le beau-p\u00E8re ne joue le plus souvent aupr\u00E8s des enfants qu'un r\u00F4le secondaire. L'histoire ant\u00E9rieure des protagonistes d\u00E9termine fortement la relation beau-parent bel-enfant, ins\u00E9parable des autres relations \u00E0 l'int\u00E9rieur du r\u00E9seau familial, et surtout de la relation \u00E0 la m\u00E8re. Les beaux-enfants interroges semblent r\u00E9sister au mod\u00E8le social de la famille- r\u00E9seau, \u00E9largie par les recompositions. Leurs demi-fr\u00E8res sont bien leurs fr\u00E8res, mais contrairement \u00E0 ce que voudraient faire croire les nouvelles mythologies, ni le beau-parent, ni ses enfants, ne font souvent partie pour eux de leur \\\"vraie famille\\\". Les familles recompos\u00E9es ou fonctionne une coparentalit\u00E9 sont l'exception. Il semblerait plut\u00F4t qu'elles soient actuellement matricentr\u00E9es, \u00E0 l'instar des familles monoparentales." . . "Stepchild-stepparent relationship : from popular conceptions to family and identity careers" . . . . . . . "Parents et enfants -- France -- Enqu\u00EAtes" . "Famille recompos\u00E9e -- Sociologie -- France" . "Etre parent, \u00EAtre beau-parent, la recomposition de la famille" . . . "Text" .