. "Comp\u00E9titions -- \u00C9motions" . . "Text" . "Comp\u00E9titions -- Anxi\u00E9t\u00E9" . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . . "Relations entre l\u2019anxi\u00E9t\u00E9, les \u00E9motions et la performance en contexte comp\u00E9titif de haut niveau, contribution des buts d\u2019accomplissement, des perceptions de comp\u00E9tence et strat\u00E9gies de contr\u00F4le mises en \u0153uvre" . "Relationships between anxiety, emotions and performance in an elite sport context, contributions of achievement goals, perceptions of competence, and implemented control strategies" . "Relations entre l\u2019anxi\u00E9t\u00E9, les \u00E9motions et la performance en contexte comp\u00E9titif de haut niveau, contribution des buts d\u2019accomplissement, des perceptions de comp\u00E9tence et strat\u00E9gies de contr\u00F4le mises en \u0153uvre" . "This thesis forms a contribution to the study about the relationships between anxiety, emotions and performance in elite sport context. A fisrt study leads to the french validation of the CSAI-2 questionnaire, which measures precompetitive anxiety states. A second study examines three anxiety and performance relationship models relevance (i.e., ZOF, catastrophe, directional interpretation), on elite riffle and pistol shooters. A third study examines contributions of competence perceptions and achievement goals to this relationship. Finally, the last study contributes to the identification of contextual and behavioral components likely to influence competitive emotions and performance relationship.Main results suggest that precompetitive anxiety impacton elite shooters performance depends more on facilitative or debilitative interpretation of anxiety than on its intensity..." . "Sports -- Comp\u00E9tence" . . . . . . "2001" . . . "Cette th\u00E8se constitue une contribution \u00E0 l'\u00E9tude de la relation entre l'anxi\u00E9t\u00E9, les \u00E9motions et la performance en sport de haut niveau. Une premi\u00E8re \u00E9tude proc\u00E8de \u00E0 la validation en fran\u00E7ais du CSAI-2, questionnaire mesurant les \u00E9tats d'anxi\u00E9t\u00E9 pr\u00E9-comp\u00E9titive. Une deuxi\u00E8me \u00E9tude examine la pertinence des mod\u00E8les de la ZOF, de la catastrophe et de l'interpr\u00E9tation directionnelle de l'anxi\u00E9t\u00E9 pour observer la relation entre l'anxi\u00E9t\u00E9 pr\u00E9-comp\u00E9titive et la performance de tir de haut niveau. Une troisi\u00E8me \u00E9tude examine la contribution des perceptions de comp\u00E9tence et des buts d'accomplissement \u00E0 cette relation. Enfin la derni\u00E8re \u00E9tude contribue \u00E0 l'identigication d'\u00E9l\u00E9ments contextuels et comportementaux susceptibles d'influer sur la relation entre les \u00E9motions comp\u00E9titives et la performance..." . . . .