. "The mass media development, the outcome of the technological progress, promotes the prevalence of instinct more than reason in decision making policy. Moreover, it is very important to find out, through reflexion and reason the requirements of the general interest. The objective of our reflection is to take position which is an economics tax system postulate. In other words, the fact that tax perception has the same economic characteristic as a general charge permits to share theme out in a proportional way at any cost level. Unfortunately tax system deficiency perturbs the relation between different costs, concerning different levels of production, purchase or consumption. Yet, we should not forget that the general interest englobes, within an economy which relies on free initiative, most problems which can not be dealt with by companies and individuals. It is up to the state to play the role of medium through provinding a simple coherent tax system. Nevertheless, for international trade, tax rules must take into consideration \\\" the compared production law \\\" which regulates the exchange flow when they are free from hindrances. An implied agreement, \\\" the sovereignty rule \\\", if it is appropriately, followed, avoids charges taxation disparity between imported products and national production, rules that internal legislation should take into consideration for taxation economic postulate." . . "Le d\u00E9veloppement des m\u00E9dias, fruit des progr\u00E8s technologiques, favorise la pr\u00E9dominance de l'instinct sur la raison dans la formation des d\u00E9cisions politiques. Il importe d'autant plus de chercher \u00E0 d\u00E9couvrir, par la r\u00E9flexion et le raisonnement, les exigences de l'int\u00E9r\u00EAt general. Le but de notre r\u00E9flexion: c'est une prise de position qui est un postulat \u00E9conomique de la fiscalit\u00E9; en d'autres termes: le fait que la perception d'imp\u00F4ts a le m\u00EAme caract\u00E8re \u00E9conomique qu'une imputation de frais g\u00E9n\u00E9raux, permet de les r\u00E9partir d'une facon proportionnelle et \u00E9quitable \u00E0 n'importe quel niveau de co\u00FBt. Malheureusement, les imperfections fiscales perturbent les rapports entre ces diff\u00E9rents co\u00FBts (que ce soit au niveau de la production, de l'achat, ou de la consommation).Or, il ne faut pas oublier que l'int\u00E9r\u00EAt g\u00E9n\u00E9ral englobe, dans une \u00E9conomie reposant sur la libert\u00E9 d'initiative, la totalit\u00E9 des probl\u00E8mes qui ne peuvent pas etre pris en charge par les entreprises et les individus. Donc c'est \u00E0 l'Etat de jouer son r\u00F4le de m\u00E9diateur, par la mise en place d'une fiscalit\u00E9 coh\u00E9rente et simple. Une convention tacite, \\\"la r\u00E8gle de souverainet\u00E9\\\", si elle est bien suivie, \u00E9vite les disparit\u00E9s de charges fiscales entre produits import\u00E9s et fabrication nationale, d\u00E9s lors que les l\u00E9gislations internes ob\u00E9issent au postulat \u00E9conomique de la fiscalit\u00E9." . . . . . "Business tax sytem in Morocco, dysfunctions and imperfections" . . . . . . "Text" . "La fiscalit\u00E9 d'entreprise au Maroc, dysfonctionnements et imperfections" . . "La fiscalit\u00E9 d'entreprise au Maroc, dysfonctionnements et imperfections" . "Entreprises -- Imp\u00F4ts -- Maroc" . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . "Soci\u00E9t\u00E9s -- Imp\u00F4ts -- Maroc" . "2005" .