"La fille n\u00E9e sans m\u00E8re" . . "Hom\u00E9ostasie" . "Text" . "Bovary, Emma (personnage fictif) (personnage fictif) " . . "Cr\u00E9ature" . "G\u00E9nie m\u00E9canique" . . "Monstre" . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . . "According to the fact that a machine does not know that it is a machine, and to the supposition that a robot has no conscience, this work explores parallels between the creation of the characters of a novel and the fabrication of machines. Among these figures, Madame Bovary is an archetype. Like any other machine, Emma Bovary does not know that she is one. Emma is machine created from text. She is made from the stuff of books. However, she could not have read the book Madame Bovary. Because Emma is not aware that she is a device of Flaubert, there are some similarities between her and the functions and malfunctions of the Monster of Frankenstein that didn't have a conscience until the moment of epiphany with the books he discovered in the woods. After the definition of the strategic challenges of her readings, Emma is presented as a homeostatic machine, first from the viewpoint of thermodynamics, and secondly from the viewpoint of entropy, a result of the bovarysme caused by distortions between life and reading. Emma's perceptions and feelings depend of the feedback of her readings. She becomes an emotional device, governed by her bovarysme. This feeling is present in all her perceptions and her appetites. Through her desires, Emma demonstrates an ability to compare and project herself, formulating the beginnings of an autobiographical conscience. In the same way as he represents social unconsciousness with ambulatory automatons such as the figure of the club-footed Hippolyte or the blind man, Flaubert is able to induce an idea of consciousness in his machine-creature" . "Conscience autobiographique" . "Bovarysme" . . . . . "Paul et Virginie" . . "Flaubert, Gustave" . . "Automate" . "Partant du principe qu'une machine ne sait pas qu'elle est une machine et du pr\u00E9suppos\u00E9 selon lequel un robot n'a pas de conscience, ce travail \u00E9tudie le parall\u00E8le entre la fabrication des cr\u00E9atures de roman et la fabrication des machines. Parmi ces figures, Madame Bovary est un arch\u00E9type. Comme tout autre machine, Emma Bovary ne sait pas qu'elle en est une. Emma est une machine \u00E0 texte, elle est faite de livres. Pourtant, elle ne peut pas avoir lu Madame Bovary. Parce qu'Emma n'est pas consciente qu\u2019elle est l'appareil de Flaubert, nous l'avons rapproch\u00E9 des fonctionnements et des disfonctionnements du Monstre de Frankenstein, encore \u00E9cervel\u00E9 avant l'\u00E9piphanie des livres qu'il d\u00E9couvre au creux d'un chemin. Apr\u00E8s avoir d\u00E9fini les enjeux strat\u00E9giques de ses lectures, Emma est pr\u00E9sent\u00E9e comme une machine hom\u00E9ostatique, d'une part du point de vue de la thermodynamique, et d'autre part, du point de vue de l'entropie, une r\u00E9sultante du bovarysme, caus\u00E9e par les distorsions entre la vie et la lecture. Dans un premier temps Emma per\u00E7oit, puis ressent, par les feedbacks de ses lectures. Elle se transforme alors en une m\u00E9canique \u00E0 \u00E9motions, gouvern\u00E9e par son bovarysme. Ce sentiment renvoie \u00E0 toutes ses perceptions et ses app\u00E9tits. Par ses d\u00E9sirs, Emma d\u00E9montre une capacit\u00E9 \u00E0 comparer et \u00E0 se projeter, formulant les pr\u00E9mices d'une conscience autobiographique. De la m\u00EAme mani\u00E8re qu'il repr\u00E9sente l'inconscient social \u00E0 partir d'automates d\u00E9ambulatoires, tels la figure du pied-bot ou de l'aveugle, Flaubert r\u00E9ussit \u00E0 induire une id\u00E9e de conscience dans sa cr\u00E9ature machine" . . . . . "Madame Bovary is a machine" . . . "Sensibilit\u00E9 thermique" . "Flaubert, Gustave (1821-1880) " . . "2009" . . "Frankenstein" . "Autobiographie" . "Bovary" . "Madame Bovary est une machine" . . "Machines -- Philosophie" . "Machine c\u00E9libataire" . . "Madame Bovary est une machine" .