. "Portrait" . . . . . "Art et photographie -- France -- 1800-...." . . . "Second Empire" . "L'Art de Para\u00EEtre dans le Portrait Photographique sous le Second Empire" . . "L'Art de Para\u00EEtre dans le Portrait Photographique sous le Second Empire" . "Self-Fashioning in Portrait Photography under the Second Empire (1852-1870)" . "When portraiture was made accessible to French citizens in the nineteenth century, someconservative critics did not consider all individuals to be \u201Cportrayable\u201D. This did notprevent people of means from hiring portrait painters to create their own \u201Cvisiblememory\u201D. In the process, they redefined the nature of the artist\u2019s model. These newsitters, who were employers rather than employees, were not obedient: they insisted uponimposing their individual style and references. Photographic artists, on the other hand,persisted in directing their sitters\u2014as artists did their paid academic models\u2014and had toseek compromises that, without relinquishing their favoured styles, would satisfy theirdemanding clients. Some photographers published manuals and treatises explaining howto produce a good portrait without being unduly disturbed by the model\u2019s whims andfancies. Furthermore, self-proclaimed experts in modern \u201Cetiquette\u201D taught people how totalk, how to walk and how to appear in society. A careful examination of the conditionsbehind the production of photographic portraits, especially those representing fashionablecitizens taken during the era of the carte-de-visite, reveals the importance of the rolesplayed respectively by the model, the portrait photographer and the social codes ofconduct of the day." . . . "2015" . . . . . "Photographes fran\u00E7ais" . . . . "L\u2019essor de la photographie au milieu du 19\u00E8me si\u00E8cle est contemporain de changements importants survenus au sein de la soci\u00E9t\u00E9 fran\u00E7aise. A Paris sous le Second Empire, la forte hausse du pouvoir d\u2019achat, due en grande partie aux travaux haussmanniens, influence l\u2019image publique des citadins. La ville et ses grands boulevards offrent aux plus privil\u00E9gi\u00E9s la possibilit\u00E9 de se promener, de s\u2019exhiber, de para\u00EEtre selon certaines normes pour se mettre en lumi\u00E8re. Repr\u00E9sentations qui seront ensuite fix\u00E9es par les artistes : \u00E9crivains, peintres, sculpteurs, caricaturistes et photographes, ils concourent tous \u00E0 immortaliser ce nouveau mode de vie et ses acteurs.Le portrait, ce moyen de repr\u00E9sentation par excellence auparavant r\u00E9serv\u00E9 \u00E0 l\u2019aristocratie, deviendra finalement accessible aux autres milieux sociaux. En comparaison avec les autres techniques, le portrait photographique gagnera davantage de succ\u00E8s et ce, gr\u00E2ce \u00E0 de multiples crit\u00E8res : la baisse progressive de son co\u00FBt, sa vitesse d\u2019ex\u00E9cution, sa v\u00E9racit\u00E9 reconnue par le public, sa capacit\u00E9 d\u2019\u00EAtre reproduit \u00E0 l\u2019identique en grand nombre depuis l\u2019invention du proc\u00E9d\u00E9 collodion humide, sans oublier la naissance du portrait-carte de visite qui acc\u00E9l\u00E8re sa d\u00E9mocratisation.Notre recherche repose sur un d\u00E9pouillement minutieux d\u2019archives photographiques. Elle aura comme objectif d\u2019analyser le r\u00F4le jou\u00E9 par la photographie dans la proc\u00E9dure de repr\u00E9sentation sous le Second Empire en r\u00E9pondant \u00E0 un certain nombre de questions." . . "Portraits (photographie) -- France -- 1800-...." . "Text" . . "Th\u00E8ses et \u00E9crits acad\u00E9miques" . . "Portraits-carte de visite" . . "Photographie" .