About: Approche instrumentale de l'activité d'enseignement en sciences et techniques des agroéquipements, le cas d'une formation professionnelle agricole   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • Instrumental approach in the teaching of agri-sciences and techniques, a case study in agricultural professional training
dc:subject
  • Machines agricoles
  • Didactique
  • Thèses et écrits académiques
  • Didactique professionnelle
  • Activité d'enseignement instrumentée
  • Approche instrumentale
  • Enseignement agricole -- Études de cas
  • Formation professionnelle agricole
preferred label
  • Approche instrumentale de l'activité d'enseignement en sciences et techniques des agroéquipements, le cas d'une formation professionnelle agricole
Language
Subject
dc:title
  • Approche instrumentale de l'activité d'enseignement en sciences et techniques des agroéquipements, le cas d'une formation professionnelle agricole
Degree granting institution
Opponent
note
  • Cette thèse s’intéresse au travail enseignant en Sciences et Techniques des Agroéquipements (STA) dans le cadre de la transmission d’une « bonne pratique agricole » en situation d’enseignement professionnel. Elle vise à saisir l’organisation de l’activité d’enseignement, instrumentée dans un contexte particulièrement discrétionnaire et dans des environnements dynamiques multiples. Le cadre conceptuel mobilisé est au croisement de la didactique professionnelle et de l’approche instrumentale étendue. L’analyse porte à la fois sur des pratiques effectives et racontées et tient compte de la dimension symbolique de l’instrument dans la stratégie didactique mobilisée par l’enseignant. L’observation de l’activité didactique des enseignants, portant sur un même objet technique, permet de mettre en évidence les différents modes d’appropriations des instruments. L’analyse des résultats s’appuie sur la notion d’invariant (du sujet et de la situation) qui est envisagée au niveau du système d’instruments de l’enseignant et dans une articulation dialectique entre « pouvoir d’agir » et « accomplissement de soi ». La variabilité interindividuelle s’explique dans un processus dynamique de construction identitaire du sujet à l’origine « d’un sens pour soi » à chaque fois unique et sans cesse renouvelé : les connaissances en acte mobilisées par l’enseignant au travers de ses instruments apparaissent intimement liées à une forme de « re-connaissance en acte » donnant des styles d’enseignement variés. D’un point de vue plus général, les résultats valident le modèle « du sujet enseignant » proposé dans le cadre théorique en donnant à l’acte global d’enseignement une signification plus large et au-delà du langage.
  • This University thesis looks into the work done by teachers in Agri-Sciences and Techniques: how a \"sound agricultural practice\" is transmitted in a vocational teaching situation. Its aim is to grasp the organisation of the teaching activity in a particularly discretionary context and in various fluctuating situations. The conceptual framework used for this research is at the intersection of Professional Teaching Practice and an extended instrumental approach. The analytical work is based on tangible teaching practices as they were expressed, and takes into account the symbolic dimension of the device used by the teacher. As it bears on one technical element, the observation of the teachers’ activity makes it possible to highlight the various ways they make use of the chosen devices. The results analysis is based on the concept of invariance (both of the subject and the situation), as it was expected from the teacher’s range of devices and also dialectic relation between the concepts of \"empowerment\" and \"self-accomplishment\". The variations can be explained by the active process of the person’s identity construction, proceeding from the feeling of personal sense, a feeling each time unique and incessantly renewed: the teacher’s knowledge and cognition, as it is mustered through the devices used, appear to be closely linked to a form of \"re-cognition\", leading to varied teaching styles. From a more general point of view, the results verify the model of a \"teaching person\", as it was propositioned in the theoretical framework; it gives the global teaching act a broader meaning that reaches beyond language.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2014
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software